Θέσεις του Κινήματος Αλλαγής για τα ΑΕΙ. Της ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ
Ομιλία της Ευγενίας Μπουρνόβα, Καθηγήτριας του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Ε.Κ.Π.Α και Αν. Γραμματέα του τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, στην διαδικτυακή Εκδήλωση του Κινήματος Αλλαγής για την Ανώτατη Παιδεία: «Ακαδημαϊκή Ελευθερία & Αναβάθμιση των ΑΕΙ»
Θα μου επιτρέψετε να αναφερθώ σχηματικά στα 4 θέματα που θέτει το νομοσχέδιο που βρίσκεται στη Βουλή ώστε να γίνει σαφής η θέση του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ αλλά και οι προτάσεις μας. Είναι προφανές ότι εμείς δεν λέμε όχι σε όλα και σε κάθε όχι υπάρχει μια επεξεργασμένη πρόταση προϊόν διαλόγου με πολλούς φορείς. Και βεβαίως δεν είναι τυχαίο ότι κανένας φορέας δεν συμφωνεί με το προτεινόμενο νομοσχέδιο της κυβέρνησης ούτε καν οι πρώην υπουργοί παιδείας της Ν.Δ.!
Το υπουργείο Παιδείας έχει μια σταθερή τακτική: νομοθετεί κατά ριπάς! Κάνει συστηματική σαλαμοποίηση. Χωρίς Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, χωρίς καμία συναίνεση.
Ας ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι από την αρχή: τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν είναι κέντρα ανομίας. Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι ιδρύματα στα οποία κάθε ελληνική οικογένεια θέλει να στείλει τα παιδιά της και γι’ αυτό κάνει τεράστια επένδυση. Τα ελληνικά πανεπιστήμια είναι άριστα ερευνητικά κέντρα με επιστήμονες διεθνούς κύρους στους οποίους καθημερινά αναφέρεται η ελληνική κοινωνία και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ιδίως τώρα με την πανδημία. Άρα, μην πυροβολείτε τους πανεπιστημιακούς.
Ας δούμε λοιπόν το πρώτο θέμα του ν/σ που απασχολεί σχεδόν
80.000 οικογένειες κάθε χρόνο: η περιβόητη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Είναι το εύρος
του μικρότερου και μεγαλύτερου ποσοστού γύρω από τον μέσο όρο της βαθμολογίας
των υποψηφίων. Λέγεται ότι θα είναι 20% κάτω από τον μέσο και 20% πάνω ΑΛΛΑ ΘΑ
ΚΑΘΟΡΙΖΕΤΑΙ ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ! Άρα και πάλι οι μαθητές που θα
εισάγονται π.χ. στο Τμήμα Φυσικής δεν σημαίνει ότι έχουν γράψει τουλάχιστον για
10 στα 20 στη φυσική που είναι το βασικό μάθημα. Και αν δεν έχει τις
απαραίτητες βασικές γνώσεις δεν θα μπορεί να παρακολουθήσει και γρήγορα θα
απογοητευθεί και θα λιμνάσει. Τι προτείνει το Κίνημα Αλλαγής:
Προτείνει ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ, και συνυπολογισμός σ’ αυτό των επιδόσεων στις
ενδοσχολικές εξετάσεις των τριών τάξεων του Λυκείου με βάση την Τράπεζα
Θεμάτων. Αυτό σημαίνει πως η εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν θα είναι προϊόν στιγμιαίας
εξετασης αλλά της συνολικής πορείας του μαθητή και έτσι αναβαθμίζεται και ο ρόλος
του Λυκείου. Επιπλέον το κάθε πανεπιστημιακό Τμήμα θα μπορεί να ορίζει την
βαθμολογία που θέλει να έχουν οι υποψήφιοι που θα εκπαιδεύσει σε 1-2 μαθήματα, αυτά που θεωρεί βασικά στο επιστημονικό του
πεδίο. Παράλληλα, χρειάζεται μια
αποτελεσματική και ευέλικτη επαγγελματική εκπαίδευση που πρέπει να οργανώνεται με βάση τις
περιφέρειες και τις κοινωνικές και οικονομικές τους ανάγκες ώστε όσοι και όσες
δεν θέλουν να ακολουθήσουν κάποιο επιστημονικό πεδίο να έχουν διέξοδο και
επιλογή.
Δεύτερο θέμα, αυτό της φύλαξης: Ναι, είναι απαράδεκτα τα φαινόμενα βίας και πρέπει να μπει τέλος. Ναι, χρειάζεται ένα σώμα φύλαξης. Πουθενά όμως στην Ευρώπη δεν υπάρχει συνεχής παρουσία της αστυνομίας! Τα πανεπιστήμια είναι πλήρως αυτοδιοικούμενα άρα ως τέτοια έχουν την αποκλειστική ευθύνη για τη φύλαξή τους. Η πρότασή μας είναι το σώμα της πανεπιστημιακής φύλαξης να εποπτεύεται από τον πρύτανη και να είναι ειδικά εκπαιδευμένο που η μισθοδοσία του θα βαραίνει την Γενική Κυβέρνηση και όχι την Επιτροπή Ερευνών που προτείνει η κυβέρνηση κατά παράβαση των κανόνων λειτουργίας τους. Όχι απλώς δηλαδή η κυβέρνηση δεν αυξάνει τα κονδύλια για την έρευνα αλλά θέλει να κατευθύνει τα κονδύλια που οι πανεπιστημιακοί φέρνουν στα ιδρύματα από προγράμματα, στην φύλαξη! Παρεμβαίνει και εδώ δηλαδή στα χρήματα που δεν είναι από τον δικό της προϋπολογισμό! Η πρόταση νόμου που καταθέσαμε ειναι η μόνη ρεαλιστική πρόταση που μπορεί να υιοθετηθεί από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Η αστυνομία μπορεί να περιπολεί τους πέριξ δρόμους όσο θέλει και δεν μπορώ να καταλάβω ποιος της απαγορεύει να περιπολεί την οδό Μασσαλίας που είναι γεμάτη εμπόρους ναρκωτικών και αμαυρώνει την εικόνα της νεοκλασικής Τριλογίας της Αθήνας {και ιδιαίτερα του ΕΚΠΑ που μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι ανήκει στα 200 καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου}!
Τρίτο θέμα το πειθαρχικό δίκαιο των φοιτητών: θεωρούμε ότι και πάλι η παρέμβαση του Υπουργείου είναι αδικαιολόγητη. Το θέμα αυτό αφορά τους εσωτερικούς κανονισμούς των ιδρυμάτων και εκεί πρέπει να ενσωματωθεί. Αν θέλει το υπουργείο ας στείλει ένα πρότυπο σχέδιο, αλλά τίποτα άλλο. Εξάλλου, με ποιο κριτήριο είναι πειθαρχικό αδίκημα η ηχορύπανση και όχι η σεξουαλική παρενόχληση.
Τέταρτο και τελευταίο, η διάρκεια φοίτησης. Είναι πράγματι θέση του Κινήματος Αλλαγής το να μπει ένα όριο το οποίο επιτρέπει την καλύτερη οργάνωση των σπουδών σε μικρότερα Τμήματα, τον προγραμματισμό αγοράς εξοπλισμού και πολλά άλλα. Αυτό το όριο όμως πρέπει να είναι διπλάσιο όταν υπάρχουν σοβαροί λόγοι υγείας αλλά και κοινωνικοί λόγοι.
Τα ελληνικά πανεπιστήμια εκπαιδεύουν αναλογικά τον διπλάσιο αριθμό φοιτητών απ’ ότι τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά και παρόλα αυτά ανεβαίνουν συνεχώς στις κατατάξεις. Τα ελληνικά πανεπιστήμια θα μπορέσουν να γίνουν ακόμα καλύτερα με γενναία χρηματοδότηση, προσλήψεις διδακτικού και διοικητικού προσωπικού που είναι λίγο και γερασμένο, προσλήψεις βιβλιοθηκονόμων και φυλάκων για την καλύτερη και ασφαλέστερη λειτουργία τους. Οι θεσμικές παρεμβάσεις που δεν σέβονται την πλήρη αυτοδιοίκηση των Α.Ε.Ι. πρέπει να σταματήσουν.