Εκδήλωση για το Ασφαλιστικό

Πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 25 Νοεμβρίου η εκδήλωση για το Ασφαλιστικό που οργάνωσε η Κίνηση Ανανεωτική Αριστερά. Μετά τις εισηγήσεις των Χρήστου Μέγα και Γιάννη Κουτσούκου ακολούθησαν τοποθετήσεις και συζήτηση.

Ακολουθεί η εισήγηση του Χρήστου Μέγα :

ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ ΘΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ… ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ

Η κυβέρνηση με το «νέο» Ασφαλιστικό υιοθετεί σχέδιο κεφαλικών εισφορών ανά ελεύθερο επαγγελματία και αγρότη ανεξαρτήτως εσόδων, αναγκών και υποχρεώσεων. Και στο τέλος το «σύστημα», χωρίς μελέτη και προβολές, εν μέσω σκληρής δημογραφικής κρίσης που εντείνεται λόγω αναιμικής και, κυρίως, άεργης ανάπτυξης, θα δίνει μια σύνταξη λίγο πάνω από το όριο της φτώχειας. Κάπου 700 ευρώ το μήνα για εισφορές 40 ετών και με καταβολή εισφορών 220 ευρώ το μήνα (155 για κύρια σύνταξη και 55 για υγεία-ΕΟΠΥΥ και 10 για ασφάλιση ανεργίας).

Αλλά αυτά είναι τα ισοπεδωτικά, κεφαλικά και καινοφανή συντηρητικά της ΝΔ που δεν ισχύουν πουθενά αλλού στον κόσμο. Υπάρχουν όμως και τραγικά:

Από τα 700 ευρώ της κύριας σύνταξης για το σύνολο των ελευθέρων επαγγελματιών, το 60% θα προέρχεται από τον προϋπολογισμό, δηλαδή από τους φορολογουμένους καθώς τα 384 ευρώ θα είναι της Εθνικής σύνταξης και μόνο 315 ευρώ θα είναι το ανταποδοτικό μέρος (με βάση τις εισφορές)…

Άρα, ανεξαρτήτως εσόδων, κερδών και προσωπικής και οικογενειακής περιουσίας οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πληρώνουν εφ όρου ζωής 220 ευρώ το μήνα (δηλαδή 155 ευρύ για κύρια σύνταξη) και θα λαμβάνουν το 55% της σύνταξης (384 ευρώ το μήνα) από το Δημόσιο!

Ωραία αναδιανομή υπέρ των πλουσίων επιλέγει η συντηρητική κυβέρνηση!

(Ακολουθεί για αναλυτική περιγραφή της κατάστασης με βάσει την εισήγησή μου κατά την χθεσινή -25/11/19- Εσπερίδα του Κινήματος Αλλαγής που έγινε στα γραφεία της Ανανεωτικής Κίνησης για τα Ασφαλιστικό με την συμμετοχή του σ.Γιάννη Κουτσούκου.

1.Τι είναι το ασφαλιστικό

Είναι η συμφωνία των ώριμων βιομηχανικών και μεταβιομηχανικών κοινωνιών αυτές να στηριχτούν στην αλληλεγγύη, την αναδιανομή, την ασφάλεια. Τα επενδυμένα κεφάλαια θέλουν σταθερές σχέσεις παραγωγής, απαιτούν κρατικές αξίες, δεν είναι πτητικά που ενδιαφέρονται μόνο για τις ευνοϊκές συγκυρίες.

Βεβαίως όσο κινείται-μετακινείται το κεφάλαιο, πόσο μάλιστα όσο γίνεται μη αναγκαία η εργασία με την παραδοσιακή μορφή που γνωρίσαμε τα τελευταία 200 χρόνια, τόσο λιγότερη αξία έχει για το Κεφάλαιο η σταθερότητα ή ο παράγων εργασία. Σε αυτό κάνει λάθος (το Κεφάλαιο), αλλά ισχύει εδώ η ρήση για το σχοινί του καπιταλίστα που θα το πουλήσει έστω και εάν κινδυνεύει να κρεμαστεί από αυτό…

Στην αναδιανομή πετύχαμε στην Ελλάδα αλλά αυτή η διαδικασία αφενός περιέλαβε και ανθρώπους που δεν συμμετείχαν στην ασφαλιστική αποταμίευση (πρόσφυγες, άνεργους, βιοπαλαιστές της γης κ.α.) και αφετέρου ο όποιος κουμπαράς σπαταλήθηκε σε θαλασσοδάνεια (με τα άτοκα αποθεματικά) της περίφημης περιόδου ευημερίας του Μαρκεζίνη και μετά μέχρι το 1984. Αποτέλεσμα είναι ένα μέρος του συνταξιοδοτικού να χρηματοδοτηθεί από την φορολογία. Η οποία, επειδή έπασχε, τελικά η χρηματοδότηση του κοινωνικού κράτους και της αναπλήρωσης εισοδήματος ήρθε είτε με δανεικά είτε με απόσπαση πόρων από τις επενδύσεις και τις υποδομές.

Ωστόσο, αυτό ήταν το κόστος της Κοινωνικής Στήριξης των λαϊκών στρωμάτων, το κόστος για την μεταπολιτευτική Κοινωνική Γαλήνη που απολαύσαμε για να έρθει η Ανάπτυξη και οι θέσεις εργασία που ξέρουμε, για να ενταχθούμε στην Ε.Ε. και την ευρωζώνη που μας προσφέρει ασφάλεια, εγγυήσεις και ίσως συνοριακή σταθερότητα και δημοκρατική συνέχεια.

Στην Ελλάδα τις αποταμιεύσεις του Ασφαλιστικού Συστήματος τις έφαγαν οι επιτήδειοι με τα θαλασσοδάνεια, ενώ την αναγκαία αστική Ασφάλεια, Σιγουριά, Ανάπτυξη, Κοινωνική Πρόοδο την χρηματοδότησαν οι ίδιοι οι φορολογούμενοι (και με τον υπερδανεισμό που βιώνουμε σήμερα),

2.Τα δομικά στοιχεία: Μισθοί-συντάξεις

Το ύψος των συντάξεων όντως είναι 1:1 εν σχέσει με τους μισθούς και τείνει να γίνει 1:1 και αναφορικά με τους εισφέροντες-απασχολούμενους και τους λήπτες-δικαιούχους των παροχών-συντάξεων. Αυτά είναι άκρως προβληματικά. Η σχέση θα έπρεπε αν είναι 70%, 80% ή έστω 90% και 4 ασφαλισμένοι έναντι 1 συνταξιούχου…

Αυτό δεν σημαίνει ότι αυτόματα πρέπει να υποτιμηθεί η σύνταξη. Γιατί σίγουρα οι μισθοί είναι χαμηλοί (μη ικανοποιητικοί για να στηρίξουν την αξιοπρεπή διαβίωση, την οικογένεια, την κατανάλωση, την ανάπτυξη, το δημογραφικό), υπάρχει υπερβολική απορύθμιση και μερική απασχόληση, υπάρχει κρυφή απασχόληση (8ωρα που ασφαλίζονται σαν 4ωρα…) Άρα, στη σχέση 1:1 θα πρέπει να δούμε την πλευρά της εργασίας. Οι μισθοί είναι απαράδεκτα άθλιοι, η ανεργία σε αντικοινωνικά και αντεθνικά μεγέθη…

3.Κόστος προϋπολογισμού.

Παρά ταύτα, τους αρνητικούς παράγοντες του Ασφαλιστικού δηλαδή, η συνολική συνταξιοδοτική δαπάνη σήμερα έχει περιοριστεί κάτω του 16% του ΑΕΠ και στην προβολή του πέφτει στο 11,5% σε τρεις δεκαετίες, καίτοι αυξάνεται ο αριθμός των συνταξιούχων. Αντιστοίχως η κρατική συμμετοχή στην συνταξιοδοτική δαπάνη (εκτός εισφορών) διατηρείται σταθερά κάτω του 6% του ΑΕΠ. Πρόκειται για φτωχοποίηση που θα μετατραπεί με μελλοντική ισοπέδωση…. Την οποία συναντάμε και σήμερα στις συντάξεις χηρείας, στην περιφέρεια, στις συντάξεις των γυναικών (15ετία, ανήλικο).

Αυτά τα ποσοστά είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Αλλά και πάλι είναι ένα σχετικό μέγεθος. Η διοίκηση βάζει υψηλούς φορολογικούς συντελεστές και χαμηλά ασφάλιστρα (όπως έως τώρα για το 85% των ελευθέρων επαγγελματιών) ή καθιερώνει χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές και αντλεί τα έσοδα από το ασφαλιστικό (εισφορές ΕΦΚΑ) όπως επιδιώκει η σημερινή κυβέρνηση. Άρα το τι πληρώνει ο προϋπολογισμός είναι σχετικό μέγεθος. Σημασία έχει το έμμεσο εργατικό κόστος…

4. Αναδρομικά

Είναι ένα ακόμη πρόβλημα του πολιτικού, δικαιικού και ασφαλιστικού συστήματος. Ένα πρόβλημα της Ελλάδας. Οι κυβερνήσεις χαρακτηρίζουν τις συντάξεις παροχές και τις πετσοκόβουν χωρίς μελέτη, τα δικαστήρια κρίνουν με βάση τα οικονομικά των ιδίων (των δικαστικών) και βγάζουν αντισυνταγματικές τις περικοπές μέχρι να λάβουν οι ίδιοι τις συντάξεις που έχουν επιδαψιλεύσει για τους εαυτούς τους και το όλο σύστημα πάσχει από ασυνέπεια και αδιαφάνεια. Έτσι ένας δικηγόρος και ένα δικαστής μπορεί να ανατρέψει ακόμη και μια εισοδηματική ή οικονομική πολιτική… Ωστόσο το πρόβλημα είναι η αδιαφάνεια και η αυθαιρεσία όπως είπαμε στις περικοπές. Εξάλλου, για να μην ξεχνιόμαστε, πουθενά αλλού στον κόσμο δεν υπήρξε ονομαστική μείωση μισθών και συντάξεων. Άλλο πληθωρισμός, που μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα, άλλο η ανεργία και άλλο η ονομαστική μείωση σε περιβάλλον μη νομισματικής υποτίμησης.

Ούτε σε πόλεμο δεν έγινε αυτό (εκτός ίσως από την αύξηση της φορολογίας που έχει το ίδιο αποτέλεσμα αλλά προηγουμένως τα χρήματα, οι αμοιβές περνούν από τους τραπεζικούς λογαριασμούς των απασχολούμενων, των συνταξιούχων….

Και μια αναλογία: Εκτός ίσως από την Αγγλία του 18ου αιώνα όταν όμως είχε προηγηθεί η μείωση των φόρων στα σιτηρά και εκεί που το καρβέλι το ψωμί έκανε όσο ένα 12ωρο εργασία, έφτασε στο ¼ της αξίας του, οπότε μειώθηκε αντιστοίχως ο μισθός -σε επίπεδα λίγο πάνω από ένα καρβέλι ψωμί- προκειμένου η αυτοκρατορία να ενισχύσει τις βιομηχανικές εξαγωγές της…).

Τώρα η κυβέρνηση, έχοντας ικανοποιηθεί διαχρονικά οι δικαστικοί, πάει να κλείσει το θέμα με την πρότυπη δίκη και τη καταβολή αναδρομικών έως 4 δις ευρώ (για την περίοδο 2015-2016)

5.Ιδού το σχέδιο της κυβέρνηση

Και εδώ είναι ευκαιρία να περάσουμε στα τρέχοντα που αναμένεται να καθορίσουν το ασφαλιστικό των επόμενων δεκαετιών.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες θα πληρώνουν φόρο 9% για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ. Και έτσι θα έχουν κέρδος 1.300 ευρώ το χρόνο καθώς πλήρωναν 2.200 ευρώ αφού ο φορολογικός συντελεστής ήταν 22% (που θα διατηρηθεί και στο μέλλον για τα εισοδήματα όμως από 10.000 μέχρι 22.000 ευρώ). Για τους αγρότες το όφελος είναι μηδαμινό καθώς σπάνια αγρότης (κτηνοτρόφος ή καλλιεργητής) έχει καθαρά κέρδη πάνω από 8.636 ευρώ που αποτελεί το αφορολόγητο όριο. Και σε κάθε περίπτωση μιλάμε για «όφελος» 173 ευρώ (φορολογικός συντελεστής 9% από 22% για το τμήμα του εισοδήματος από 8.637 έως και 10.000 ευρώ).

Μέχρι που ήλθαν τα αποκαλυπτήρια: Οι ελεύθεροι επαγγελματίες με βάση το νέο ασφαλιστικό που ετοιμάζει ο κ.Βρούτσης θα πληρώνουν από τις αρχές του 2020 ασφάλιστρα με νέες ασφαλιστικές πλάσεις. Οι οποίες θα κλιμακώνονται από 220 ευρώ το μήνα, η χαμηλότερη και έως 560 ευρώ (ανώτερη ασφαλιστική κλάση).

Σήμερα όμως το 85% των ελευθέρων επαγγελματιών δηλώνει εισόδημα κάτω από 7.800 ευρώ το χρόνο (650 ευρώ το μήνα) και κατέβαλε ασφαλιστικές εισφορές κάθε μήνα 185 ευρώ!

Και οι αγρότες με τους σχεδιασμούς Μητσοτάκη-Βρούτση από 114 ευρώ το μήνα το 2019, θα πληρώνουν 120-130 το 2020 και σταδιακά από το 2022 και μετά αυτό το ποσό θα αυξηθεί πάνω από 175 ευρώ (σ.σ. στην καλύτερη περίπτωση που η ΝΔ επιλέξει ένα πιο ευνοϊκό υπολογισμό για τους εργαζόμενους στον πρωτογενή τομέα, ας πούμε μηνιαία ασφάλιστρα στο 80% της κατώτερης ασφαλιστικής κλάσης που τώρα θεσπίζεται για τους λοιπούς ασφαλισμένους του αστικού τομέα).

Απλώς λοιπόν και προκειμένου να χρυσώσουν το χάπι στους μικρούς και πολύ μικρούς ελεύθερους επαγγελματίες, πρώτα ανακοινώθηκαν οι φοροελαφρύνσεις (από τον πρωθυπουργό τον περασμένο Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ) και μετά θα φέρνουν το ασφαλιστικό μπουγιουρντί (με το νομοσχέδιο Βρούτση τον Ιανουάριο του 2020 ή και νωρίτερα με το νέο φορολογικό…)

Έτσι, με το ένα χέρι η κυβέρνηση εμφανίζεται να δίνει φορολογικές ελαφρύνσεις στους μικρούς επαγγελματίες της τάξης ακόμη και 1.300 ευρώ το χρόνο και από την άλλη τσέπη τους αυξάνει κατά 50 έως και 80 ευρώ το μήνα τις εισφορές υπέρ ΕΦΚΑ (600 έως και 960 ευρώ επιπλέον το χρόνο).

Και εάν ο λογαριασμός είναι, γκρόσο-μόντο, θετικός για τους ελεύθερους επαγγελματίες, για του αγρότες όμως που «κερδίζουν» μόλις 173 ευρώ το χρόνο από τις φοροελαφρύνσεις Μητσοτάκη (σ.σ. και αυτά μόνο ελάχιστοι που έχουν καθαρό εισόδημα πάνω από 8.636 ευρώ το χρόνο) υπάρχει κίνδυνος να επιβαρυνθούν μεσοπρόθεσμα με 1.000 ευρώ το χρόνο από το ασφαλιστικό του Βρούτση….

Και γιατί τα κάνει όλα αυτά;

1.Γιατί κάποιος πρέπει να πληρώσει τις τεράστιες ασφαλιστικές ελαφρύνσεις στους πολύ μεγάλους επιχειρηματίες. Και εκεί που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε «ξεσκίσει» οικονομικά όποιον ελεύθερο επαγγελματία έβγαζε πάνω από 12.000-15.000 ευρώ το χρόνο, τώρα ακόμη και όποιος κερδίζει 70.000 ευρώ (καθαρά) θα δύναται να πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές της τάξης των 220 ευρώ το μήνα και εισφορά υγείας 55 ευρώ καθώς θα έχουμε ελεύθερη επιλογή ασφαλίστρων και όχι με βάση τις παλαιές ασφαλιστικές κλάσεις του ΤΕΒΕ/ΟΑΕΕ οι οποίες αυξανόταν ανάλογα με τα χρόνια ασφάλισης.

Ουσιαστικά, έτσι η κυβέρνηση καταργεί την υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση αφού μόνο κατ’ όνομα αυτή (η υποχρεωτικότητα) διατηρείται. Και αυτό γιατί ο «έχων και κατέχων» ελεύθερος επαγγελματίας θα μπορεί να ξεμπερδεύει με τον ΕΦΚΑ καταβάλλοντας απλώς ένα χαρτζιλίκι. Και η κύρια μάζα του 1,3 εκ. των μικρών και πολύ μικρών επαγγελματιών, επιστημόνων, μικρεμπόρων, επιτηδευματιών και αγροτών (από ένα σύνολο 1,5 εκ. ασφαλισμένων-ελευθέρων επαγγελματιών), θα κληθούν να πληρώσουν ακόμη και 50% πάνω ασφάλιστρα προκειμένου να στηρίξουν τις συνταξιοδοτικές παροχές του ΕΦΚΑ (την ομαλή καταβολή των σημερινών συντάξεων δηλαδή. Περί αυτού πρόκειται).

Εδώ συνεχίζεται η συμπαιγνία κράτους-φορολογημένων: Ξέρω ότι με κλέβετε, αποδεχτείτε ότι σας υπερφορολογώ….

Παράδειγμα: Επιχειρηματίες με εισόδημα 6.500 ευρώ καθαρά το μήνα (78.000 το χρόνο) θα πληρώνει ασφάλιστρα 220 ευρώ, εκ των οποίων μόνο τα 175 θα πηγαίνουν για κύρια σύνταξη (και 55 υπέρ ΕΟΠΥΥ-Υγεία). Δηλαδή στο εν λόγω παράδειγμα ο ασφαλισμένος θα πληρώνει το 2% των κερδών υπέρ ΕΦΚΑ όταν οι λοιποί ασφαλισμένοι θα πληρώνουν το 20%…

2.Οι «φοροελαφρύνσεις του περασμένου Σεπτεμβρίου (φορολογικός συντελεστής 9% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ) αποδεικνύονται τελικά προπέτασμα καπνού προκειμένου ο κ.Μητσοτάκης να περάσει την απαλλαγή των ραντιέρηδων και μετόχων οι οποίοι, πλέον, θα… επιβαρύνονται με φόρο μερισμάτων 5% (και 29% συνολικά μαζί με τον φόρο του 24% που πληρώνουν οι επιχειρήσεις επί των κερδών τους), από συνολικό φόρο 38% σήμερα (28% στις επιχειρήσεις και 10% στα διανεμόμενα κέρδη) και 44% (29% και 15% αντίστοιχα) πριν δύο χρόνια, πριν την προηγούμενη χάρη του ΣΥΡΙΖΑ προς τους μεγάλους επιχειρηματίες όταν τους μείωση το ποσοστό φορολόγησης των μερισμάτων από 15% στο 10%…

Βλέπετε η κυβέρνηση της ΝΔ επέλεξε να απαλλάξει του φόρου τα διανεμόμενα κέρδη (σ.σ. ενώ ένας μισθωτός πληρώνει φόρο έως και 44%, συν 10% τέλος αλληλεγγύης), αντί να απαλλαγούν της φορολογίας τα επενδυόμενα κέρδη που μπορούν να προκαλέσουν ανάπτυξη και να δημιουργήσουν νέες θέσεις απασχόλησης!

6.Ιδιωτική επικουρική

Η κυβέρνηση παίζει πολύ με την ελεύθερη επιλογή. Αυτό οδηγεί και στην ελεύθερη επιλογή της… μη επιλογής. Η «ελεύθερη» επιλογή εμφανίζεται τώρα στις ασφαλιστικές κλάσεις (με εισφορές ακόμη και 2% το μήνα) και μέσα στο 2021 με την ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικού συστήματος δημόσιας ή επικουρικής ασφάλισης.

Και βεβαίως, σαν επικουρική σύνταξη, θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι ελεύθερη επιλογή στη διάρκεια του εργασιακού βίου. (Αν και το ΣτΕ, ακόμη και με την πρόσφατη απόφασή του –του περασμένου Οκτωβρίου- έκρινε εκ νέου –όπως και πλειστάκις εις το παρελθόν- ότι και η επικουρική ασφάλιση είναι ευθύνη του δημοσίου).

Ας δεχθούμε την ελεύθερη επιλογή, να πάει δηλαδή κάποιος ασφαλισμένος σε μια ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία να ασφαλιστεί για την επικουρική του σύνταξη. Τι θα γίνει όμως με τις τρέχουσες υποχρεώσεις, ποιος θα πληρώνει τις εισφορές σε ένα αναδιανεμητικό σύστημα; Δηλαδή, ποιος θα πληρώσει τις σημερινές συντάξεις που είναι υποχρεωμένο να καταβάλει το ΕΤΕΑΕΠ;

Το πουλέν των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών, ο κ.Μηταράκης, υπολογίζει το κόστος στα 50 δις ευρώ και θα πληρωθεί από τον προϋπολογισμό και τον ασφαλιστικό κουμπαρά ΑΚΑΓΕ. Μα ο κουμπαράς είναι για τις κύριες συντάξεις (κάτι τελείως απαραίτητο με την ποσότητα και ποιότητα της εργασίας, με το Δημογραφικό, με την 4η βιομηχανική επανάσταση και τη ρομποτική. Με όλα όσα περιγράψαμε στην αρχή). Και ο προϋπολογισμός δεν μπορεί να πληρώνει και άλλα χρήματα για συντάξεις. Εξάλλου και τα τρία μνημόνια με περικοπές στις συντάξεις ασχολήθηκαν κατά κύριο λόγο. Κάθε φορά που η τρόικα έκανε συστάσεις, περιορισμούς στις συντάξεις και αύξηση των ορίων ηλικίας είχαμε. Αλλά, επιπλέον, πρέπει να δούμε και την ανάπτυξη, να χρηματοδοτήσαμε υποδομές, να δώσουμε χρήματα για την έρευνα. Επιτέλους πρέπει να υπάρξει φοροελάφρυνση όσων δρουν, εργάζονται, επιχειρούν.

Εδώ οι περί τον Μηταράκη και τον Μητσοτάκη στην ουσία επιχειρούν να μεταφέρουν έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες με by bass. Τα παίρνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες από το δημόσιο ασφαλιστικό και αυτό το κενό το καλύπτουν οι φορολογούμενοι… Περί αυτού πρόκειται.

Δεν λέμε ότι οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες δεν έχουν ρόλο. Αντιθέτως! Απλώς επί του προκειμένου έρχονται να πάρουν έτοιμη ασφαλιστική ύλη, χωρίς να βγάλουν στην αγορά νέα ελκυστικά προϊόντα, χωρίς να προσελκύσουν πελατεία. Και με εφόδιο την υποχρεωτικότητα με βάση τον νόμο. Τηρουμένων των αναλογιών το ίδιο που κάνει η κυβέρνηση με τα δίκτυα της ΔΕΗ. Τα πουλάει έτοιμα ώστε από τη πρώτη ημέρα ο ιδιώτης να εισπράττει τέλη (υποχρεωτικής) διέλευσης…

7.Κεφαλική εισφορά και αποσύνδεση της σύνταξης από εισόδημα εν ενεργεία

Κοντολογίς η ΝΔ ετοιμάζει καλά, απουσιαζούσης και της αντιπολίτευσης, ένα σχέδιο όπου καθένας θα πληρώνει ένα συγκεκριμένο ποσό, φτωχός ή πλούσιος ίδιο για όλους, κάτι σαν κεφαλική εισφορά και θα λαμβάνει μια μικρή σύνταξη. Το πολύ 650-700 ευρώ μετά από 40 έτη ασφάλισης. Ένα ποσό κατ αποκοπήν λίγο πάνω από το όριο φτώχειας (ειδικά για αγρότες και ελ.επαγγελματίες). Και αυτό το ποσό σε ποσοστό 55% θα το πληρώνουν οι φορολογούμενοι. Χωρίς εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία για τους λήπτες της παροχής! Τρέλα!

Και σε αυτόν τον αντικοινωνικό ανασχεδιασμό του Ασφαλιστικού Συστήματος δε λείπουν και οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Προσπαθεί να τις «χώσει» και αυτές, έστω και εάν αυτό οδηγεί σε υποβάθμιση ή εξαφανίσει των ασφαλιστικών προσδοκιών (λήψη ανταποδοτικής επικουρικής σύνταξης) 5 εκ. ασφαλισμένων (1,5 εκ. συνταξιούχων και 3,5 εκ. ασφαλισμένων με εδραιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα).

8.Προτάσεις

Εμείς πρέπει να δώσουμε έμφαση στην αναμόρφωση του Ασφαλιστικού ώστε να αποτελέσει αναπτυξιακό εργαλείο και εφόδιο στήριξης της απασχόλησης, του οικογενειακού εισοδήματος, της κοινωνικής ηρεμίας, του δημογραφικού.

-Πρέπει να στηρίξουμε τον Κοινωνικό μισθό. Με δωρεάν Παιδεία και Υγεία τα έξοδα της οικογένειας θα ήταν ίσως και 30% πιο κάτω.

-Πολιτικά (καθώς μιλάμε για περισσότερο από το 1/3 ψηφοφόρων) θα πρέπει να είμαστε κοντά στους συνταξιούχους οι οποίοι προσδοκούν στην κοινωνική αλληλεγγύη.

-Ως προς τις εισφορές, για τους μισθωτούς θα πρέπει να μειωθούν από του αλληλόχρεους λογαριασμούς (Εργ.Εστία, ΔΛΟΕΜ κ.λπ.) και όχι από την συμμετοχή στην κύρια ασφάλιση. Επιτυγχάνεται το ίδιο αποτέλεσμα (ελάφρυνση της εργασίας από πρόσθετο-έμμεσο μισθολογικό κόστος) και ταυτόχρονα δεν στερεί αναγκαίους πόρους από τον ΕΦΚΑ.

-Ως προς τις εισφορές των ελευθέρων επαγγελματιών η βάση θα πρέπει να είναι ένα σταθερό ποσό, ας πούμε 100 ευρώ το μήνα και εκεί πάνω να εισφέρουν ένα μικρό ποσοστό από τα κέρδη τους. Ας πούμε 2%-4% (μετά από αναλογιστική μελέτη) το οποίο θα βαίνει μειούμενο π.χ. από τις 20.000 ευρώ και πάνω.

-Οι εισφορές των ανειδίκευτων εργατών (που αμείβονται με τον εισαγωγικό μισθό) θα πρέπει να καλύπτονται από ένα ειδικό πρόγραμμα μέσω ΟΑΕΔ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης) ώστε αυτοί να γίνουν πιο ελκυστική εργατική δύναμη, να μειωθεί η ανεργία των νέων και να αυξηθεί το πραγματικό εισόδημα των μισθωτών χωρίς να επηρεαστεί το εργατικό κόστος (ανταγωνιστικότητα). Κατ αυτόν τον τρόπο και καθώς θα εντείνονται οι έλεγχοι, θα επαλειφθεί και η «μαύρη»-ανασφάλιστη εργασία (κανείς δεν θα ρισκάρει όταν τις εισφορές θα τις καλύπτει ο ΟΑΕΔ) και θα περιοριστεί η κλοπή της εργατικής αμοιβής από ιδιώτες επιχειρηματίες.

-Το εργόσημο θα πρέπει να γενικευτεί, να δοθεί η δυνατότητα απασχόλησης και σε μετανάστες (όχι μόνο πρόσφυγες) για την ευχερέστερη αφομοίωσή τους. Εξάλλου, κανείς δεν πιστεύει ότι αυτοί οι άνθρωποι θα φύγουν κάποια στιγμή από την Ελλάδα. Είναι οι μόνοι που θα μείνουν μη δυνάμενοι να ταξιδέψουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εν αντιθέσει με τους πρόσφυγες που θα λάβουν διαβατήριο και θα μπορούν να φύγουν (έστω για τρεις μήνες και μετά μην τους είδατε στα στενά του Βερολίνο ή στα υπόγεια του Ρότερνταμ…).

Το εργόσημο θα πρέπει επίσης να περιοριστεί στο ύψος της ασφαλιστικής εισφοράς. Να μην έχει ενσωματωμένη και την εργατική αμοιβή. Στο τέλος της ημέρας ο εργάτης θα λάβει το μεροκάματο. Διαφορετικά δεν θα ξαναπατήσει στη δουλειά. Όταν το εργόσημο έχει ενσωματωμένη και την αμοιβή γίνεται ακριβό, δύσχρηστο και γραφειοκρατικό.
Το βράδυ ο εργάτης θέλει τα 30-35 ευρώ στην τσέπη να αγοράσει γάλα από την ΕΒΓΑ. Δεν θέλει ένα χαρτί που θα πρέπει να το εξαργυρώσει στα ΕΛΤΑ…

-Εάν η κυβέρνηση πάει σε ένα τέτοιο διαχωρισμό (κεφαλικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες) θα πρέπει να στηρίξουμε τον διαχωρισμό του ασφαλιστικού σε ταμείο μισθωτών και ταμείο ελευθέρων επαγγελματιών (αφού το τελευταίο δεν θα έχει, ουσιαστικά, εισφορές με βάσει το εισόδημα, δεν θα δίνει ποσοστό αναπλήρωσης εισοδήματος (σύνταξη), αλλά το κράτος θα δίνει ένα ποσό για την αντιμετώπιση της απόλυτης φτώχειας. Αυτό όμως δεν πρέπει να το πληρώνουν οι μισθωτοί με τις υψηλές εισφορές τους! Θέλει ΠΡΟΣΟΧΗ!

Χ.Μ.