Αυτόματος Πιλότος*. Του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΔΗ
1) Σύμφωνα με τους πίνακες του Our World In Data η Ελλάδα είναι 1η σε θανάτους στην Ευρώπη τις τελευταίες 2 εβδομάδες εξαιτίας της COVID-19 και 4η στον κόσμο το έτος 2022.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επισημαίνει ότι δεν πρέπει να μετράμε πλέον από το Our World In Data διότι η κάθε χώρα έχει διαφορετικό μοντέλο καταγραφής και η σύγκριση είναι ανέφικτη, ενώ στην πραγματικότητα η Ελλάδα τα πηγαίνει πολύ καλά!
Προφανώς, υπάρχει θέμα σύγκρισης χωρών, όχι τώρα αλλά από την αρχή της πανδημίας, όχι μόνο στους θανάτους αλλά σε όλα τα δεδομένα και τα διαφορετικά μοντέλα καταγραφής· όμως αυτά είναι τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν στα χρόνια της πανδημίας από όλες τις κυβερνήσεις για να γίνονται οι συγκρίσεις. Αυτά περιέφερε και ο κος Μητσοτάκης για να μας παρουσιάζει τα όποια επιτεύγματά του στη διαχείριση της πανδημίας. Όπως και να έχει, θεωρώ ότι μπορεί κανείς να εξάγει γενικά συμπεράσματα, θετικά ή αρνητικά, με αυτό τον τρόπο, παρά τις αποκλίσεις.
Όμως, ας «πάει το παλιάμπελο» του Our World In Data, ας στείλει
και κάποιος ένα μέιλ στα παιδιά να σταματήσουν να κάνουν συγκρίσεις. Ιδίως τώρα
που δεν βολεύει την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Ίσως πρέπει να στείλουμε και ένα επιτελείο του υπουργείου Υγείας να μαλώσει και
το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων, το περίφημο ECDC το οποίο
επικαλούνταν μέρα-νύχτα ο πρωθυπουργός, ότι τώρα λαϊκίζει καθώς δείχνει 2η την
Ελλάδα σε θανάτους κατ’ αναλογία πληθυσμού μετά από τη Μάλτα την τελευταία εβδομάδα
και να του ζητήσει να πάψει να μετράει με αυτό τον τρόπο.
2) Πάμε, λοιπόν, να δούμε με βάση τον δείκτη υπερβάλλουσας θνησιμότητας, μήπως και η Ελλάδα τα πηγαίνει καλύτερα εκεί.
Σε πρόσφατη ανάρτησή της για τον δείκτη υπερβάλλουσας Θνησιμότητας-Στατιστικά, η Eurostat παραθέτει τον πίνακα Μαίου 2022, στον οποίο η Ελλάδα καταγράφει μαζί με την Πορτογαλία τα υψηλότερα ποσοστά στην Ε.Ε. (από τότε πάμε ακόμα χειρότερα).
Λεπτομερέστερα: “Στο πρώτο μέρος του 2022, το τέταρτο κύμα αποδυναμώθηκε, αλλά όχι σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Αν και το συνολικό ποσοστό έπεσε σε τιμές περισσότερο από 3 φορές χαμηλότερα από τον Νοέμβριο του 2021, ορισμένα κράτη μέλη κατέγραψαν υπερβολικά ποσοστά θνησιμότητας πολλαπλάσια από το ποσοστό της ΕΕ: Βουλγαρία (45,7 % τον Φεβρουάριο), Κύπρος (32,9 % τον Μάρτιο), Ελλάδα ( 24,9 % τον Μάρτιο) και Ρουμανία (30,2 % τον Φεβρουάριο). Αντίθετα, στο Βέλγιο και τη Γερμανία ο συνολικός αριθμός θανάτων ήταν πολύ κοντά -ή και κάτω από τον εθνικό μηνιαίο μέσο όρο για την περίοδο 2016-19».
«Τον Μάιο του 2022, η υπερβάλλουσα θνησιμότητα συνέχισε να ποικίλλει σε ολόκληρη την ΕΕ. Η Κροατία (-1,1 %), η Ουγγαρία(-1,2%),-1,2 %), η Σλοβακία (-1,2 %), η Λιθουανία (-1,5 %) και η Βουλγαρία (-2,3 %) κατέγραψαν τιμές χαμηλότερες από τον εθνικό μέσο όρο για το 2016-19, ενώ το Λουξεμβούργο (2,7 %), η Εσθονία (2,3 %), η Τσεχία (1,7 %), η Σουηδία (1,2 %) και η Λετονία (0,6 %) είχαν υπερβολικά ποσοστά θνησιμότητας μικρότερα από το μισό του μέσου όρου της ΕΕ.
Αντίθετα, το υψηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν στην Πορτογαλία (19,0 %), και την Ελλάδα (17,4 %) να αναφέρουν τιμή μεταξύ διπλάσιας και τριπλάσιας του μέσου όρου της ΕΕ».
Ειδικότερα, από τον Μάρτιο του 2021 και μετά η χώρα μας καταγράφει ποσοστά υπερβολικής θνησιμότητας κατά πολύ υψηλότερα του εθνικού μέσου όρου 2016-2019, και είναι σταθερά στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ-2η τον Μάιο του 2022 (17.4), 3η τον Απρίλιο(21.7), 2η τον Μάρτιο(24.9), 5η τον Φεβρουάριο(20.1), 4η τον Ιανουάριο(19,8)…
Ίσως και η Εurostat να είναι εργαλείο λαϊκισμού ή εχθρός της πατρίδας, ποιος ξέρει, οπότε ας δούμε κάτι βολικότερο· υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια.
3) Πάμε λοιπόν στην euromomo, η οποία μετρά την υπερβάλλουσα θνησιμότητα ανά χώρα της Ε.Ε., μήπως και εκεί έχουμε καλύτερη τύχη. Άλλωστε, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει τη δυνητική ευχέρεια σήμερα να κουνάει τη σημαία του euromomo, αύριο του ECDC, μεθαύριο να διακινεί πίνακες του Our Word In Data και πάει λέγοντας. Γούστο της-καπέλο της.
Όμως, διαβάζω στο twitter μία καταγγελία του επιδημιολόγου κου Λύτρα, ο οποίος μάλιστα ήταν ο σύνδεσμος του euromomo όταν ήταν στον ΕΟΔΥ, ότι έχει αιτηθεί πρόσβαση για επεξεργασία των στοιχείων υπερβάλλουσας θνησιμότητας τον Φεβρουάριο και ο ΕΟΔΥ απάντησε μετά από 5 μήνες ότι δεν επιτρέπει πρόσβαση (σχόλιο 1).
Προσέξτε, το Υπουργείο Εσωτερικών παραδίδει τα στοιχεία στον ΕΟΔΥ και εκείνος δεν τα δίνει πουθενά.
Δηλαδή, η «openGov» κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία θα έπρεπε να έχει αυτά τα στοιχεία ανοιχτά και προσβάσιμα και στην επιστημονική κοινότητα και στους πολίτες (εκτός αν τίθεται θέμα απορρήτου), δε μας δίνει καμία πρόσβαση.
Σε μία κανονική χώρα, όπως είπα και σε προηγούμενο ποστ, τα δεδομένα θα πρέπει να διαμοιράζονται σε πανεπιστήμια και επιστημονικές ομάδες και να συμμετέχει ολόκληρη η επιστημονική κοινότητα -και όχι μία «κλειστή» παρέα- στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Η δε πρόσβαση στους πολίτες, πέραν θέματος λογοδοσίας και ενίσχυσης της εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους-πολίτη, θα βοηθούσε και αυτή επικουρικά έναντι της πανδημίας.
Βέβαια, μην ξεχνάμε ότι μπορεί να μην έχουμε πρόσβαση σε data (άρα ανοιχτή στην πράξη διακυβέρνηση) αλλά έχουμε ψηφιακά «καθρεφτάκια» να οδηγούμε και να ταυτοποιούμαστε. Εν ολίγοις, δεν συμμετέχουμε, δεν συναποφασίζουμε, αλλά ψηφιοποιούμαστε.
Για να εξηγούμαστε, αν η τεχνολογία δεν συμβαδίζει με τη δημοκρατία, τότε το υπόδειγμα δεν είναι η Ευρώπη αλλά η Κίνα.
4) Ναι αλλά εμείς εδώ μετράμε αλλιώς· μετράμε όλους όσους καταλήγουν και είναι θετικοί σε COVID, βάσει ορισμού του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, λέει η κυβέρνηση Μητσοτάκη (ορθώς κατά την άποψή μου)· αλλά παράλληλα, το Υπουργείο Υγείας μας εξηγεί και τη θεωρία «από COVID – με COVID».
Πρώτα απ’ όλα, δεν λέει αυτό ακριβώς ο ορισμός· διακρίνει τους θανάτους που δεν συνδέονται με COVID. Αν, για παράδειγμα, υπάρξει ένα τροχαίο ατύχημα και ο θανών ήταν θετικός, τότε δεν περιλαμβάνεται στους COVID-θανάτους.
Όπως επίσης, η εξήγηση «από COVID – με COVID» της κυβέρνησης είναι επιστημονικά εξόχως προβληματική. Αρχικώς, διότι ο θάνατος είναι πολυπαραγοντικό φαινόμενο και αφετέρου διότι δεν είναι πάντα σαφής η αιτιολογική αλυσίδα· επιπρόσθετα υπάρχουν θάνατοι από COVID που δεν έχουν καταγραφεί ως τέτοιοι (μη τεστ) [βλ ανάλυση κου Λύτρα -σχόλιο 2].
Τουλάχιστον, η κυβέρνηση, παρά τις αντιφάσεις της, μετράει.
5) Κυβερνητικά χείλη εξηγούν, σε όσους θεωρούν ότι η μη λήψη οποιουδήποτε μέτρου είναι επιλογή διότι προηγείται ο τουρισμός και η οικονομία έναντι της ανθρώπινης ζωής, πως αυτό γίνεται διότι η Ελλάδα τα πηγαίνει μια χαρά (δεν πειράζουν οι θάνατοι, αρκεί οι ΜΕΘ να μη γεμίζουν).
Είναι η ίδια κυβέρνηση η οποία το καλοκαίρι του 2020 επιχειρηματολογούσε ότι ο τουρισμός δεν διασπείρει τον ιό. Αν έχει φάει μερικούς λωτούς παραπάνω και ξεχνάει, μπορώ να επισυνάψω τα αντίστοιχα screenshots της θεωρίας-παρωδίας. Εν ολίγοις, οι φορείς του ιού από τα «κόκκινα» Βαλκάνια εκείνης της περιόδου έρχονταν για διακοπές στην Ελλάδα αλλά δεν συνέβαλαν στη διασπορά του ιού. Φαίνεται πως εκείνος ο αλγόριθμος που είχαμε βάλει στα σύνορα είχε ιαματικές ιδιότητες και θεράπευε τους νοσούντες.
Άρα, πρόβλημα αξιοπιστίας και εδώ.
Συνοψίζοντας, η χώρα πηγαίνει στον αυτόματο πιλότο. Η μόνη μας προοπτική για καλύτερη υγειονομική πορεία είναι να επενδύσουμε στην ίδια την πανδημία. Δηλαδή στο συνδυασμό υψηλής μεταδοτικότητας και χαμηλής θνητότητας. Κατά τα άλλα, καλό μας καλοκαίρι.
Πηγές:
Θ. ΛΥΤΡΑΣ
Θ. ΛΤΥΡΑΣ2
EYROSTAT
Αναδημοσίευση από “ieidiseis.gr”